Páginas

8 DE JUNY DE 2023 🅛 PUBLICACIÓ DEL LLIBRE DOCUMENTAL "LA MODEL 2017"

PRESENTACIÓ VIRTUAL DEL LLIBRE "LA MODEL 2017"




"LA MODEL 2017", NOU LLIBRE HISTÒRIC DE LA PRESÓ DE BARCELONA EN EL 6è ANIVERSARI DE LA CLAUSURA 

Una publicació única que conté fotografies irrepetibles i documents significatius sobre el centre penitenciari.¡


Avui 8 de juliol de 2023 es compleixen 6 anys de la clausura de la presó Model de Barcelona, i és el dia que he triat per publicar el meu darrer llibre, "La Model 2017", un ampli recull fotogràfic i vivencial del darrer any en què va funcionar com a centre penitenciari. Es tracta com en anteriors ocasions d'un volum autoeditat, que reuneix al voltant de 200 fotografies -algunes inèdites i moltes irrepetibles-, a més de documents significatius en la història del penal barcelonès mai publicats, i dades a les quals he tingut accés.

Realitzat sobre la base del treball fotogràfic "Desconstruint La Model", exposició que vaig estrenar al Museu d'Història de Catalunya, les imatges que s'hi veuen corresponen als tres moments en els quals vaig ser autoritzada a entrar-hi com a fotògrafa: el 17 de febrer, amb el centre encara en funcionament com a presó, el 12 de juny i el 10 de juliol. Els textos que les acompanyen descriuen el que hi vaig trobar i quina reacció em va provocar. En conjunt és una aproximació als interiors de la presó Model, a la seva arquitectura i als usos dels espais. També a la vida de les persones que els han habitat o que hi han treballat durant més de cent anys.

Segurament totes les presons produeixen sensacions profundes, però m’atreveixo a afirmar que en llocs com aquest són més intenses, i que els que hi fan estada per força o per feina ho saben molt bé. La Model, amb el seu anacronisme i decrepitud, tenia una ànima, una mena de vida pròpia, potser la impregnació de totes les vides que hi van habitar i dels fets que hi van succeir. És el que m'arribava quan hi era i el que que amb tot respecte intento reflectir-hi.

El tiratge de l’edició, impresa en primeres qualitats a Gràfiques Alzamora (Girona), és de només 100 exemplars. Cadascun d'ells, de 204 pàgines, està numerat i marcat a mà amb el meu ex-libris per acreditar-ne la certificació. La publicació està disponible a les llibreries Documenta (Barcelona), La Jurídica (Barcelona), Drac (Olot) i Isop (Olot).